My life in the USA

Thanksgiving!

Een echte Amerikaanse feestdag die op de derde donderdag van november wordt gevierd.

Eerst even een lesje geschiedenis: De Mayflower met kolonisten uit Engeland en Nederland (ja ja, mensen uit ons kleine kikkerlandje) kwam aan in 1621 in Plymouth, Massachusetts. Nadat hun eerste oogst mislukt was, bood de Wamponoag-stam hun hulp aan, ze leerden de kolonisten hoe ze allerlei dingen, zoals maïs, konden verbouwen, vis konden vangen en welke planten eetbaar waren. In november 1621 hadden de kolonisten hun eerst geslaagde oogst. Als dank voor hun hulp nodigden de kolonisten de Wamponoag uit voor een oogstfeest om ze te bedanken voor hun hulp. Sindsdien werd er elk jaar een oogstfeest gevierd, wat we nu kennen als Thanksgiving. Kortkom, Thanksgiving is dus een groot eetfestijn.

Dit wordt eigenlijk altijd gevierd met een grote kalkoen, gevuld met stuffing, puree, jus, heel veel taarten en nog veel meer lekker eten. De familie komt samen om te eten, en iedereen eet veel meer dan dat ze eigenlijk op kunnen haha. Wij vierden het met mijn gastouders, gastzusje, de ouders van mijn gastmoeder en haar broer en zijn vrouw. Het was dus gezellig druk bij ons thuis. Bij een diner denk ik eerder aan lekker laat en lang eten, maar nee, voor de gemiddelde Amerikaan vindt het veel eerder plaats. Zo ook bij ons, om 15:00 zaten we allemaal gezellig rond de tafel.

Vandaag is het ‘black friday’, oftewel: met heel veel korting overal shoppen. De winkels gaan mega vroeg open, en massa’s mensen rennen naar binnen. De winkels zitten overvol, en de rijen zijn mega lang. Sommige mensen slaan op hol, ze trekken de producten uit elkaars handen en soms ontstaan er zelfs ruzies of gevechten. Deze ‘traditie’ hebben wij dus maar even overgeslagen. Het goedkope shoppen klinkt heel aantrekkelijk, maar wij hebben het er niet voor over om ons tussen al die mensen te proppen. Misschien dat we straks toch nog even een kijkje nemen in de winkels, met de hoop dat het dan wat rustiger is, maar ik denk dat vandaag een lekker dagje binnen blijven wordt met kerstfilms, warme chocolademelk, en restjes van onze thanksgiving dinner.

De winter is al een beetje aangebroken, en het heeft al een paar keer gesneeuwd. Er ligt nu een laagje van zo’n 15 cm, en met de wind is de temperatuur buiten zo’n -10 graden C. Dit is nog maar het begin van de winter, dus ik kan me alvast voorbereiden voor als het te koud wordt om naar school te gaan. Ze sluiten hier namelijk de school als het -25 graden Fahrenheit is, dat is zo’n -31 graden Celsius!

Dit was denk ik wel weer genoeg voor nu, talk to you guys later!

Liefs,
Marieke

“Be thankful for what you have, you’ll end up having more. If you concentrate on what you don’t have, you will never, ever have enough.” – Oprah Winfrey